"Vad gör det om hundra år"
Berit Gustafsson - sång, gitarr | Ola Gustafsson - gitarr, sax, dragspel, sång |
Fredrik Backman - klaviatur, dragspel, sång | Matz Ålund - trummor
Fredrik Backman - klaviatur, dragspel, sång | Matz Ålund - trummor
Arrangör och producent - Magnus Persson
Inspelad i Studio Zilwerstars
Mix och Mastering: Martin Sventorp, Sound Design
Steelguitar: Patrik ”Palle” Ohlsson
Foto: Elisabeth Ehnemark
Layout: Liselotte Sivertsen Carlson
"40+"
Berit Gustafsson - Sång, gitarr | Ola Gustafsson - Gitarr, dragspel, sax, sång |
Mats Winroth - Trummor, sång | Patrich Rundström - Klaviatur, sång
Mats Winroth - Trummor, sång | Patrich Rundström - Klaviatur, sång
Arrangerad och producerad av
Joakim Andersen och Niclas Olén
Inspelad i Pam Studios AB
Steelguitar: Conny Ohlson
Mix: Åke Grahn, Purple Sound
Mastering: Lasse Rosin
Foto: Peter Bäckman, Bildstudio Vision
Omslagsdesign: Liselotte Sivertsen Carlsson
Här kan du läsa recensioner av skivan 40+ från pressen
Znits -"40 +" -HBG-SONGS Den nye plata "40 + " er uten tvil den beste CD vi i 2009 har mottatt fra noe svensk danseband . Denne er gjort i Pama Studios for HBG songs. En perfekt mix av udødelige låter som "Natten har tusen øgon " ," Jag vil ha min egen måne" og "Om du vill" er låter folk kjenner og elsker . Også "Verdens rikaste flicka" av JC Finneran og Rune Wallebom er med. Ennå sterkere er de låter som Berit og Ola Gustafsson i Znits selv har skrevet . Alt er perfekt arrangert ,framført på et glitrende vis og med Berit Gustavsson på vokal. Hun må uten tvil være en av Sveriges 3 beste vokalissor. Hun har en stemme myk som fløyel i ballader og rette snerten i rivende bugglåter som det finnes mange av på plata. Dette er musikk som er som "manna fra himmelen for dansefoten". Våre dansere kunne ikke komme med nok superlativer og danset så svetten formelig sprutet. Om plata heter "40 +" så treffer låtvalget alle , og det er dessuten mange gode tekster, noe man ikke alltid finner på svenske CD-plater. Joakim Andersen og Niclas Olen har stått for arrangement og produksjon. Åke Grahn i Purple Sound har stått for mix . Dette er en CD-produksjon som vil plassere Znits på øverste hylle blant de beste dansebandene i Sverige. Det er slike album som får oss til å tro at det finnes håp for en framtid for dansebandnusikken i Sverige.
Mona G:s och Helene & Gänget är två namn som dyker upp när jag lyssnar in mig på nygamla Ljungbyholms-bandet Znits albumdebut "40+" (eget bolag). Sångerskan Berit Gustafsson har en klar och stark sångröst som ofta tangerar Mona Gustafsons och Helene Perssons karakteristiska pipor. "40+" är lite ojämn men sammantaget faktiskt en bättre mogenplatta än Thorleifs senaste.
Medlemmarna i Znits är riktiga dansbandsveteraner. Frontfigurerna Berit och Ola Gustafsson har funnits med i branschen sen 1980 och är mest kända för sina insatser för gammaldansen i bandet Rose-Maries. Ola Gustafssons mamma och pappa var båda dansbandsmusiker, fadern började redan på 50-talet. Tala om att ha dansmusiken i blodet! När Berit och Ola Gustafsson ville bredda sig och börja spela mogendans bestämde de sig för att starta ett helt nytt dansband för två år sedan. Och ut kom Znits. Förra veckan var det stor släppfest för debutalbumet "40+" - en titel som anspelar på att tre av de fyra medlemmarna är en bit över 40, och att många av plattans coverlåtar var stor hits för över 40 år sedan. Ingen av de femton sångerna på skivan uppvisar dock någon som helst trötthet eller livsleda. Det är snarare tvärtom, som Berit Gustafsson sjunger i titelspåret: "Låt dom få tro att lilla mamma är så trist/De skulle bara veta vad jag gjorde sist".
Det är en livsbejakande snarare än kontemplativ platta, och musikaliskt sprudlar det av en enkel okomplicerad spelglädje. Plattan är producerad och arrangerad av Guldklavenprisade saxofonisten Joakim Andersén och Niclas Olén i Matz Bladhs.
Det är lättfotat, lättlyssnat och dansant med mycket blås, som gärna hade fått mixas lite längre fram i soundet. Det är nio nyskrivna låtar som varvats med sex gamla klassiker från schlager- och dansbandsvärlden. Här märks framför allt en lysande tolkning av saknade Peter Himmelstrands "Gå och göm dig Åke Tråk" - ett lite mer okänt syskon till "Det börjar verka kärlek banne mig" - och en mycket fin inspelning av Ted Gärdestads "Jag vill ha en egen måne", som jag tror framförs med organisten Patrich Rundström på sång. Här finns även en uppmärksammad duett med dansbandslegendaren Jan Öjler i hans egen klassiker "Natten har tusen ögon". Merparten av de nya låtarna är skrivna av Ola och Berit Gustafsson. "Jag räknar dagarna" är stark, och har tidigare spelats in av just Mona G:s. Det finns betydande kopplingar mellan Mona Gustafsons och artistparets låtskrivande. Det finns hos båda en påfallande melodikänsla och en fallenhet för omsorgsfullt formulerade sångtexter. De är som andliga syskon. Hör bara på "En fågel ska flyga fri", som är en av de starkaste låtarna på Znits platta. Den och ett par andra sånger har sköna 80-talsinfluerade klaviaturer som slår an precis rätt känsla hos mig. "Kärleken och havet" är ett annat fint exempel på det. Lasse Holms och Mats Rådbergs "Vänd dig inte om" är en annan favorit. "Världens rikaste flicka" är en schlagerklassiker där bandet plötsligt låter som en Lotta Engberg som bubblar
Medlemmarna i Znits är riktiga dansbandsveteraner. Frontfigurerna Berit och Ola Gustafsson har funnits med i branschen sen 1980 och är mest kända för sina insatser för gammaldansen i bandet Rose-Maries. Ola Gustafssons mamma och pappa var båda dansbandsmusiker, fadern började redan på 50-talet. Tala om att ha dansmusiken i blodet! När Berit och Ola Gustafsson ville bredda sig och börja spela mogendans bestämde de sig för att starta ett helt nytt dansband för två år sedan. Och ut kom Znits. Förra veckan var det stor släppfest för debutalbumet "40+" - en titel som anspelar på att tre av de fyra medlemmarna är en bit över 40, och att många av plattans coverlåtar var stor hits för över 40 år sedan. Ingen av de femton sångerna på skivan uppvisar dock någon som helst trötthet eller livsleda. Det är snarare tvärtom, som Berit Gustafsson sjunger i titelspåret: "Låt dom få tro att lilla mamma är så trist/De skulle bara veta vad jag gjorde sist".
Det är en livsbejakande snarare än kontemplativ platta, och musikaliskt sprudlar det av en enkel okomplicerad spelglädje. Plattan är producerad och arrangerad av Guldklavenprisade saxofonisten Joakim Andersén och Niclas Olén i Matz Bladhs.
Det är lättfotat, lättlyssnat och dansant med mycket blås, som gärna hade fått mixas lite längre fram i soundet. Det är nio nyskrivna låtar som varvats med sex gamla klassiker från schlager- och dansbandsvärlden. Här märks framför allt en lysande tolkning av saknade Peter Himmelstrands "Gå och göm dig Åke Tråk" - ett lite mer okänt syskon till "Det börjar verka kärlek banne mig" - och en mycket fin inspelning av Ted Gärdestads "Jag vill ha en egen måne", som jag tror framförs med organisten Patrich Rundström på sång. Här finns även en uppmärksammad duett med dansbandslegendaren Jan Öjler i hans egen klassiker "Natten har tusen ögon". Merparten av de nya låtarna är skrivna av Ola och Berit Gustafsson. "Jag räknar dagarna" är stark, och har tidigare spelats in av just Mona G:s. Det finns betydande kopplingar mellan Mona Gustafsons och artistparets låtskrivande. Det finns hos båda en påfallande melodikänsla och en fallenhet för omsorgsfullt formulerade sångtexter. De är som andliga syskon. Hör bara på "En fågel ska flyga fri", som är en av de starkaste låtarna på Znits platta. Den och ett par andra sånger har sköna 80-talsinfluerade klaviaturer som slår an precis rätt känsla hos mig. "Kärleken och havet" är ett annat fint exempel på det. Lasse Holms och Mats Rådbergs "Vänd dig inte om" är en annan favorit. "Världens rikaste flicka" är en schlagerklassiker där bandet plötsligt låter som en Lotta Engberg som bubblar
I konkurrens med Thorleifs har Znits gjort årets hittills bästa mogna dansplatta. Extra roligt med tanke på att hälften av låtarna är egenskrivna. Ännu roligare för att bandet är lokalt. Ett hemmaband att heja på som med 40+ har åstadkommit en riktigt gedigen skivdebut med en blandning av sköna, dansvänliga ballader och lite tuffare prylar. En platta för alla som tycker om mogen musik som Kellys eller Mona G:s. Berit Gustafsson har en mycket behaglig röst och duetten med Jan Öjler i klassikern Natten har tusen ögon är jättefin. Men Znits behöver egentligen inga covers, dom klarar sig minst lika bra på egen hand.
Gamla godingar på album med Znits
Sedan 1980 har makarna Ola och Berit Gustafsson spelat dansmusik tillsammans. Sedan 2007 är namnet på deras mogendansband Znits. Om en månad släpper orkestern från Ljungbyholm utanför Kalmar albumet 40+
– Det är ett namn som passar perfekt av flera skäl. Berit och jag har ju passerat 40, vi har gjort en titellåt som heter 40+ och dessutom är det drygt 40 år sedan ett av plattans huvudspår blev en hit, säger Ola Gustafsson. Den gamla låten som Ola tänker på är Natten har tusen ögon. Med Jan Öilers tog den sig in på Svensktoppen i oktober 1968. Låten blev en jättehit. Den har nu dammats av, och veteranen Jan Öiler har lockats till en duett med Berit Gustafsson. – Fantastiskt roligt att få göra den inspelningen, säger Joakim Andersén. Jocke, som spelar i Matz Bladhs orkester har tillsammans med sin kapellmästare i Matz Bladhs, Niclas Olén, producerat Znits album. – Vi är glada över att ha fått samarbeta med Jocke och Niclas. De har gjort ett bra jobb. Vi hoppas det blir en platta som kommer att uppskattas, konstaterar Ola Gustafsson. Natten har tusen ögon är inte den enda gamla godingen. Två andra är Towa Carsons gamla hit Jag måste ge mig av från 1964 och Yvonne Norrmans Världens rikaste flicka, som blev en hit 1966. Znits får ofta stor uppskattning för sin ambition att framföra älskade gamla hitlåtar på sina spelningar. Därför kändes det naturligt att det skulle bli en del sådana spår på plattan. Nio av låtarna i det album som snart är klart är dock originallåtar. Flera har gjorts av Berit och Ola. Bland annat 40+. ”Jag har gjort allt unga flickor drömmer om”, sjunger Berit Gustafsson i den text hon själv skrivit till Olas musik. Den låten finns redan ute på en tvåspårssingel som försmak på albumet. Det är en riktig stänkare som kommer att gå hem hos danspubliken. Ett av albumets bidrag kommer från Thomas G:son. I samband med en spelning på Stallet i Vassmolösa söndagen den 24 maj ska det bli releaseparty. Berit och Ola och deras två kamrater i bandet har helt klart förhoppningar på framgång med sin nya platta. De har haft skivframgångar tidigare. Under namnet Rose-Maries sjöng Berit Rosor till en man på Svensktoppen 2001. Den låten gjorde också makarna Gustafsson tillsammans. Namnet Rose-Maries finns fortfarande kvar. – Vi vill dock helst se Znits som en orkester som står på egna ben, fastslår Ola Gustafsson. – För att inte bli helt förknippade med gammaldans kände vi att det var riktigt att spela under ett nytt namn, konstaterar Berit Gustafsson. Idén till skapandet av Znits kom från den småländske nöjeskungen Thorbjörn Håkansson. Han insåg möjligheterna för orkestern att hitta en stor marknad som mogenband. – Vi är medvetna om att det är en process som tar tid. Som Znits kommer vi in på dansställen där vi tidigare inte fått spela. Vi spelar ju samma musik som exempelvis Stensons och Jontez, som har en mycket stor mogenpublik, säger Berit. Det har gått över förväntan. – Vi har fått mera jobb
Sedan 1980 har makarna Ola och Berit Gustafsson spelat dansmusik tillsammans. Sedan 2007 är namnet på deras mogendansband Znits. Om en månad släpper orkestern från Ljungbyholm utanför Kalmar albumet 40+
– Det är ett namn som passar perfekt av flera skäl. Berit och jag har ju passerat 40, vi har gjort en titellåt som heter 40+ och dessutom är det drygt 40 år sedan ett av plattans huvudspår blev en hit, säger Ola Gustafsson. Den gamla låten som Ola tänker på är Natten har tusen ögon. Med Jan Öilers tog den sig in på Svensktoppen i oktober 1968. Låten blev en jättehit. Den har nu dammats av, och veteranen Jan Öiler har lockats till en duett med Berit Gustafsson. – Fantastiskt roligt att få göra den inspelningen, säger Joakim Andersén. Jocke, som spelar i Matz Bladhs orkester har tillsammans med sin kapellmästare i Matz Bladhs, Niclas Olén, producerat Znits album. – Vi är glada över att ha fått samarbeta med Jocke och Niclas. De har gjort ett bra jobb. Vi hoppas det blir en platta som kommer att uppskattas, konstaterar Ola Gustafsson. Natten har tusen ögon är inte den enda gamla godingen. Två andra är Towa Carsons gamla hit Jag måste ge mig av från 1964 och Yvonne Norrmans Världens rikaste flicka, som blev en hit 1966. Znits får ofta stor uppskattning för sin ambition att framföra älskade gamla hitlåtar på sina spelningar. Därför kändes det naturligt att det skulle bli en del sådana spår på plattan. Nio av låtarna i det album som snart är klart är dock originallåtar. Flera har gjorts av Berit och Ola. Bland annat 40+. ”Jag har gjort allt unga flickor drömmer om”, sjunger Berit Gustafsson i den text hon själv skrivit till Olas musik. Den låten finns redan ute på en tvåspårssingel som försmak på albumet. Det är en riktig stänkare som kommer att gå hem hos danspubliken. Ett av albumets bidrag kommer från Thomas G:son. I samband med en spelning på Stallet i Vassmolösa söndagen den 24 maj ska det bli releaseparty. Berit och Ola och deras två kamrater i bandet har helt klart förhoppningar på framgång med sin nya platta. De har haft skivframgångar tidigare. Under namnet Rose-Maries sjöng Berit Rosor till en man på Svensktoppen 2001. Den låten gjorde också makarna Gustafsson tillsammans. Namnet Rose-Maries finns fortfarande kvar. – Vi vill dock helst se Znits som en orkester som står på egna ben, fastslår Ola Gustafsson. – För att inte bli helt förknippade med gammaldans kände vi att det var riktigt att spela under ett nytt namn, konstaterar Berit Gustafsson. Idén till skapandet av Znits kom från den småländske nöjeskungen Thorbjörn Håkansson. Han insåg möjligheterna för orkestern att hitta en stor marknad som mogenband. – Vi är medvetna om att det är en process som tar tid. Som Znits kommer vi in på dansställen där vi tidigare inte fått spela. Vi spelar ju samma musik som exempelvis Stensons och Jontez, som har en mycket stor mogenpublik, säger Berit. Det har gått över förväntan. – Vi har fått mera jobb